За даними DA (District Administration ) в USA, до 2030 року 65% навичок, необхідних учням для сучасної роботи, зміняться. Однак занадто багато учнів закінчують середню школу без бачення чіткого шляху вперед, через що економіка США щорічно втрачає 1,1 трильйона доларів через розрив між навчанням та можливостями працевлаштування. Виходячи з наявних даних, у світі в цілому ситуація не краща, ніж у США.
Головними причинами є фактично дві: 1) відсутність адекватної та відповідальної (за результат) професійної орієнтації, 2) надання працюючими консультантами ілюзорних оцінок і прогнозів щодо відповідності можливостей молодої людини вимогам професії, до якої її спонукають, а молода людина через довіру витрачає роки свого життя та несе фінансові втрати. На жаль, жодна (!) компанія, що діє на ринку профорієнтації, не цікавиться точністю свої прогнозів і не хоче брати на себе відповідальність за це (є визнана статистика, яку керівники не дуже хочуть обнародувати, стосовно того, що більше 60% усіх аварій та інциндентів у соціо-технічних системах є наслідком невідповідності людини вимогам праці. Крім того, внаслідок такої невідповідності люди значно частіше хворіють і вимушені залишати обрану професію). Ці результати отримані внаслідок спілкування з таким організаціями (компаніями) в Україні, ЄС і аналізу відповідних публікацій в США.
Що заважає ?
1. Насамперед, відсутність бажання відповідати за результати своєї діяльності, відповідати за свої помилки.
2. "Я маю роботу, заробітню плату, навіщо мені напружуватися ?"
3. Відсутність критеріїв оцінки точності прогнозів, для чого потрібні знання та досвід встановлення зв'язку між оцінкою можливостей (а не тільки бажання !) молодої людини та реалізацією цих можливостей після отримання відповідної освіти та/або набуття умінь (а не тільки навичок).
4. Імітація діяльності з профорієнтації, коли ця діяльність є ПРОЦЕС-, а не РЕЗУЛЬТАТ-орієнтованою. Це чітко проявляєтсья у відповідях фахівців (тобто осіб, які заробляють на профорієнтації, особливо психологів та рекрутерів): "Ми проводимо тестування/опитування та співбесіди згідно до стандартних процедур та інструкцій". Такі відповіді вони дають на пиатнян: "Яка точність Вашого прогнозу, на скільки років він може бути надійним ?". Їм байдуже, що ці стандарти і процедури розроблені для інших професій (колись, кільканадцять років тому), які відмирають або вже зникли та не будуть потрібні (дивіться перший абзац), а крім того - майбутню професію вибирає молоде покоління, яке народилось "із смартфоном в руках", має зовсім іншу систему цінностей і мету життя. Тому оцінювати їх потрібно з інших позицій, тим більше з урахуванянм зміни ринку праці та вимог до кваліфікації працівника.
Немає коментарів:
Дописати коментар